ثبت نام کنکور سراسری آغاز شد.
09180621605

کنترل استرس کنکور

امروز و در این مقاله با عنوان کنترل استرس کنکور میخوایم باهاتون از این مسئله حرف بزنیم و با هم راه های مبارزه و مقابله با استرس کنکوریا و عوارض اون رو بررسی کنیم

متاسفانه همه داوطلبان کنکور سراسری یا همون کنکوریا با یه استرس شدید رو به رو هستن و این استرس که تا حدودی به حق هستش و میشه گفت تا اندازه ای و اگر کنترل شده باشه می تونه به دانش آموز کنکوری کمک هم بکنه .

کنترل استرس کنکور

حالا می رسیم به اصل این ماجرا که کنترل این استرسه و ما در این مقاله میخوایم به راه و روش و تکنیک هایی برای کنترل این استرس اشاره کنیم و به شما کمک کنیم که بتونید با این تکنیک ها و روش ها ایت استرس رو به کنترل خودتون در بیارید و بتونید بر استرس کنکور قلبه کنید و در نهایت در کنکور یا همون آزمون سراسری موفق بشید و به رشته و دانشگاه مورد علاقه تون برسید

استرس چیست و از کجا میاد

اول از همه به این می پردازیم که اصلا استرس چی هست و از کجا میاد

خود کلمه استرس به معنی فشار روحیه که این فشار روحی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه این لغت در فارسی به فشار روانی ، تنیدگی ، یا همون استرس معنی شده و در علم روانشناسی هم به معنای فشار و تنش از اون اسم برده میشه

و هر محرکی که باعث تنش روانی در فرد بشه رو میشه به نحوی استرس دونست استرس در کل فشار روحی یا روانی که تحملش برای فرد سخته و میشه گفت بیشتر از ظرفیت روانی یه فرده این محرک ها که به اون ها عوامل تنش زا یا استرس زا هم میگن میتونن دلایل مختلفی داشته باشن از جمله همین کنکور که امروز موضوع مقاله ماست

عوامل دیگه ای هم باعث ایجاد استرس در انسان ها میشن که از بحث ما خارج هستن ولی اینجا ما فقط یه اشاره کوچک به اون ها می کنیم از این عوامل میشه به مسائل عاطفی، مسائل کاری، یا مسائل مالی هم باشند اما همونطور که اشاره کردیم از بحث امروز ما دور هستن

در واقع میشه اینطور بیان کرد که وقتی ظرفیت انسان در مقابله و تحمل فشار های کوچک روزمره یا مقطعی تموم میشه و دیگه نمیتونه تحمل کنه میگیم فرد دچار استرس شده و با توجه به شرایط کنکور و فشار هایی که به روی داوطلبان کنکور سراسری وجود داره چه گزینه ای در دسترس تر از کنکوریا برای اینکه دچار استرس بشن تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج،بازی‌های پر تنش، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی فشارعصبی هستند

علایم و عواقب این استرس برای افراد مختلف می تونه خیلی متفاوت باشه ولی در کل میشه با یه سری تمرین و رعایت یه سری از تکنیک ها باعث کنترل استرس در دانش آموزان شد

استرس میتونه روی رفتار شما و یا حتی عملکرد جسمانی شما تاثیر بزاره و حتی باعث بشه زیبایی افراد و سلامت پوست آن ها تحت تاثیر قرار بگیره

به عنوان مثال میشه از علایم اینکه یه فرد دچار استرس شده اینطور بیان کرد که فرد  دچار تفکر وسواس گونه و نگران کننده میشه ، اضطراب داره و در خوابیدن با مشکل مواجه میشه مثلا یا پر خواب میشه یا در اکثر موارد کم خواب و یا حتی خوابش نا منظم میشه و این بد خوابی یا کم خوابی یا حتی برای یه کنکوری پر خوابی میتونه توی عملکرد روزانه ش تاثیر منفی داشته باشه ، استرس می تونه باعث تعریق زیاد بشه یا حتی اشتهای فرد رو تحت تاثیر قرار بده و این مورد هم میتونه با عدم دریافت مواد مغذی منجر به کاهش راندمان یه کنکوری بشه ، و مشکل اساسی یا بزرگترین مشکلی که استرس برای یه کنکوری ایجاد میکنه اینه که تمرکز و حافظه فرد رو تحت تاثیر قرار می ده و باعث میشه تمرکز کاهش پیدا کنه و حافظه ضعیف بشه

از نشانه های دیگه استرس یا همون تنیدگی میشه به کم حوصلگه و بی حوصلگی افراد در انجام کار های روزانه ، سر درد های مکرر و عصبی ، خستگی جسمانی ، تپش قلب ، پرخاشگر شدن فرد ، اختلال در سیستم گوارشی افراد ، سوزش معده ، لرزش بدن کم شدن تمرکز و تغییر ریتم تنفس و سرخ شدن پوست و آشفتگی اشاره کرد

خب فک می کنم که تا اینجای کار خودتون متوجه شدین که استرس یا تنیدگی چقدر میتونه برای یه داوطلب شرکت در آزمون سراسری یا حتی یه دانش آموز که چند سال با کنکور فاصله داره ولی در حال مطالعه برای آماده شدن برای کنکوره میتونه آزار دهنده باشه و راندمان این افراد رو پایین بیاره

خب این از تعریف استرس و عواملش حالا برسیم به اینکه چه چیز هایی باعث استرس میشن

 

چه مواردی باعث ایجاد استرس در کنکوری ها میشه و چطوری به مقابله با عوامل استرس زا در کنکور بپردازیم

 

یکی از این عوامل اینه که دانش آموز یا داوطلب کنکور از کنکور برای خودش یه غول بی شاخ و دم توی ذهنش می سازه و باعث میشه که این سختی که توی ذهن خودش به وجود آورده اذیتش کنه و به نوعی باعث القای استرس به خودش میشه

خب این دلیلش میتونه این باشه که کنکور رو یه جورایی سد میبینن و تعیین کننده سرنوشت می دونن اون رو در صورتی که واقعا به این شکل نیست

این جا بیشتر روی صحبتم با پدر مادر ها و اولیای این دانش آموزان هم هست دقت کنید که

کنکور درسته که میتونه به زندگی افراد خط مشخصی بده و موفق شدن در کنکور اونا رو توی مسیر موفقیت قرار بده ولی لزوما این طوری نیست و ورورد به دانشگاه تضمین کننده موفقیت و خوشبختی هیچ کی نیست و حتی عدم ورود به دانشگاه هم لزوما به عدم موفقیت فرد در زندگی ختم نمی شه توی دور و اطراف خودتون که نگاه کنید افراد زیادی رو می بینید که بدون رفتن به دانشگاه هم تونستن موفق بشن و افرادی که با اینکه رشته خوبی رو تو یه دانشگاه خوب گذروندن موفق نیستن یا حد اقل طوری که خودشون راضی باشن موفق نیستن

تا اینجای کار رو میشه و می تونید که از خودتون دور کنید با خوندن سرنوشت آدمای موفق و یه نگاه جامع داشتن به زندگی و اهدافتون

یه دلیل دیگه میتونه فشار خانواده ها باشه برای موفقیت در کنکور که این موضوع رو هم ارجاع میدم به پاراگراف قبل

ولی یه موضوع خیلی مهم که میتونه به شدت به کاهش استرس یه فرد کنکوری یا یه دنش آموز کمک کنه اینه که بتونیم از قبل با شکل سوالات کنکور آشنا باشیم

این آشنایی می تونه آشنایی با سوالات کنکور به شکل مطالعه و تمرین با سوالات احتمالی کنکور باشه که در مقاله های قبلی به اون ها اشاره کردیم

هم آشنایی با دید طراح سوال کنکور سراسری که یه طراح چطور به کتاب های درسی نگاه میکنه و با چه لحنی سوال ها رو مطرح میکنه

حالا این موضوع رو هم میشه با مطالعه سوالات احتمالی کنکور سراسری به راحتی کنار گذاشت یعنی اینکه با دید طراح هم آشنا میشیم

این آشنایی میتونه از استرس داوطلب کم کنه چرا که داوطلب با یه اطمینان و آشنایی با سوالات سر جلسه آزمون سراسری حاضر می شه و همین موضوع میتونه حال کنکوری رو بهتر کنه و استرس اون رو کم کنه

چرا که یکی از دلایل استرس اینه که داوطلبا حتی با پشتکار بالا و مطالعه مفید با توجه به اینه با سوالای آزمون غریبه هستن و به این فکر میکنن که طراحان کنکور چطور سوالات رو از لا به لای خطوط این کتاب ها بیرون می کشن حتی وقت مطالعه هم دچار استرس کنکور هستن و این موضوع میتونه راندمان اون ها رو پایین بیاره ولی همونطور که گفتیم اگه داوطلب از قبل و در هنگام آماده سازی خودش برای کنکور با این سوالات و دید طراح آشنایی پیدا کرده باشه و سوالات احتمالی آزمون سراسری رو بشناسه میتونه تا حد زیادی از استرس خودش کم کنه

و مورد دیگه که میتونه به ما کمک کنه اینه که تکنیک های تست زنی رو بلد باشیم و با رعایت این تکنیک ها بتونیم درست تست بزنیم و خودمون رو برای کنکور آماده کنیم که این آمادگی به ما این رو نشون میده که موفقیت دور نیست و می تونیم با اطلاع از روش ها و تکنیک های تست زنی بهش برسیم

حالا چند تا از تکنیک های کنترل استرس رو به شما آموزش می دیم که بتونی حتی در هنگام مطالعه استرس رو کنترل کنید و البته راندمان خودتون رو بالا ببرید و البته موفق بشید

یکی اینکه جملات انگیزشی بخونیم

مورد دیگه اینکه با افرادی که خودشون استرس دارن و باعث انتقال این استرس به ما میشن کمتر ارتباط داشته باشیم

مورد بعد این که بتونیم تو جمع هایی قرار بگیریم که نگرش مثبتی نسبت به کنکور دارن و فقط به موفقیت فکر می کنن

یکی دیگه از این نکات میتونه این باشه که پدر و مادر خودتون رو در باره پیشرفت تحصیلیتون آگاه کنید که فشار خانواده روی شما کمتر بشه(و این که اگه پدر و مادرا با سوالات احتمالی کنکور و روند طراحی اونا آشنا بشن هم میتونه هم از استرس اون ها کم کنه هم از فشار و استرس شما)

تنفس عمیق در زمینه استرس میتونه به شدت موثر باشه به این شکل که وقتی حس می کنید استرس به شما قالب شده می تونید با رعایت تنفس عمیق که در آینده بیشتر به اون می پردازیم استرس رو به صورت مقطعی کنترل کنیم و کاهش بدیم چه هنگام مطالعه و چه هنگام آزمون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *