ثبت نام کنکور سراسری آغاز شد.
09180621605

شب قبل از کنکور چه کار کنیم ؟

سلام مجموعه کنکوریا به شما کنکوریا ی عزیز

این مقاله رو می خوایم اختصاص بدیم به شب و روز قبل از کنکور و باید ها و نبایداش

از اونجایی که خیلی بعیده شب و یا روز قبل از کنکور شما ها آنلاین باشین و اصلا حال و حوصله سرچ زدن داشته باشید بهتر دونستیم تا از همین الان این موضوع رو با شما در میون بزاریم و به شما یاد آوری و گوشزد کنیم که شب قبل از کنکور چکار کنیم ؟ یا حتی چه کار هایی رو نباید انجام بدیم؟شب قبل از کنکور چه کار کنیم ؟

در این که شب قبل از کنکور شما استرس بالایی دارید و نگران فردای اون شب یعنی روز آزمون سراسری و البته خود آزمون سراسری هستید هیچ شکی نیست

و همینطور ما هم میدونیم این شب برای شما میتونه سرنوشت ساز باشه و مثل خود آزمون سراسری از اهمیت خیلی بالایی برخورداره

شما موندین و ۲۴ ساعت تا یه آزمون مهم توی زندگیتون که میتونه پایه های پیشرفت و موفقیت شما رو بنا کنه

۲۴ ساعت زمان مونده تا شما بتونین با موفقیت در آزمون سراسری و کنکور به نتیجه سال ها تلاش و شب نخوابی و صرف میزان بالایی از زمان و هزینه برسید

این استرس که به شما دست میده تا یه حدودی طبیعیه و البته ما هم بهتون حق میدیم پس شما رو ارجاع میدیم به مقاله کنترل استرس کنکور که با کلیک روی این لینک می تونید به اون مقاله مراجعه کنید و از تکنیک های کنترل استرس برای دوران مطالعه و حتی خود آزمون استفاده کنید البته این نکته رو هم اینجا باید بهتون یاد آوری کنیم که این استرس میتونه دلیلش آشنا نبودن با سوالات کنکور و دید طراحان کنکور نسبت به کتاب های درسی باشه که این رو هم میشه با مطالعه و تمرین سوالات احتمالی کنکور یا همون آزمون سراسری تا حدود زیادی کنترل کرد و با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر سر جلسه کنکور حاضر شد که اگه براتون سوال شده که چطور میشه به سوالات احتمالی رسید بهتون پیشنهاد می کنیم که با مطالعه مقاله سوالات احتمالی کنکور چیست با این سوالات آشنا بشید و فراموش نکنید که این استرس میتونه تو رتبه شما تاثیر منفی چشمگیری داشته باشه

خب تا اینجای کار چند راه رو برای کاهش این استرس و نگرانی به شما معرفی کردیم

حالا برسیم به اصل موضوع و این سوال از کنکوریا که شب قبل از کنکور چه کار کنیم؟

  • اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم خواب خوب است ، معمولا داوطلبان آزمون سراسری در مدت زمان آماده سازی و مطالعه برای کنکور دچار کم خوابی هستند که البته ممکن است این کم خوابی به اختلالات خواب نیز منجر شود پس خواب خوب و کافی در شب قبل از کنکور و حتی هفته منتهی به روز کنکور میتواند تاثیر به سزایی در آمادگی جسمی و البته آمادگی روحی داو طلب و دانش آموز دارد و میتوان از راه های موثر برای خواب مناسب به تغذیه مناسب اشاره کرد و از غذاهایی با کربو هیدرات های پیچیده استفاده کرد غذاهایی مثل برنج، نان سبوس دار و … و این غذاها را جایگزین قند های ساده مثل شکر و مواد حاوی شکر کرد
  • روز قبل از کنکور را با دوستان و خانواده به تفریح بپردازید و سعی کنید به فکر کنکور نباشید توصیه ما در مجموعه کنکوریا به شما اینه که این تفریح رو در حد امکان به طبیعت و فضای سبز ببرید البته با رعایت جوانب احتیاط چرا که طبیعت و فضای سبز میتونه آرامش بخش باشه و به کنترل استرس کمک کنه
  • شب قبل از کنکور رو حتما یه شام سبک میل کنید و این کار رو حتما حد اکثر تا سه ساعت قبل از خواب انجام بدین و البته خوردن یه لیوان شیر کم چرب هم میتونه قبل از خواب به خواب شما کمک کنه
  • ساعتی که بهتون پیشنهاد میکنیم که شب قبل از کنکور به رخت خواب برید و برای خوابیدن آماده شید ۱۰ شبه یا دیگه نهایتا ۱۱ شب
  • سعی کنید روز و شب قبل از کنکور حتی از صحبت در باره کنکور با دوستان و یا اقوام اجتناب کنید و در کل اصلا به کنکور فکر نکنید
  • به هیچ وجه سمت کتاب و جزوه و مطالعه نرید و سعی نکنید که نکته و یا مبحثی رو مرور یا یادآوری کنید چرا که قطعا به استرس شما دامن میزنه و باعث نگرانی و دلهره شما میشه
  • سعی کنید از فکر و خیال در باره کنکور ، نتیجه کنکور، رتبه ، دانشگاه و موفقیت یا عدم موفقیت خودتون در ورود به دانشگاه جدا خود داری کنید
  • تنها کار مربوط به کنکور که مجازید اونو انجام بدید چک کردن وسایل مورد نیازیه که باید سر جلسه همراهتون باشه مثل مداد، مداد تراش ، پاک کن مناسب، یه بطری آب چند تا شکلات یا خرما ، کارت ملی و شناسنامه و البته کارت ورود به جلسه
  • شب قبل از کنکور به طور جدی از کافیین دوری کنید و قهوه و چای ننوشید یا حد اقل کمتر بنوشید و حتی از نوشابه پرهیز کنید
  • اگر استرس علایم فیزیکی مثل دل درد و یا تپش قبل از خودش نشون داد سعی کنید با ریلکسیشن و تنفس عمیق اون علایم رو رفع کنید و در صورت تشدید یا عدم بهبودی حتما با پزشک مشورت کنید
  • سعی کنید برای خوابیدن تا حد امکان از قرص و داروی خواب آور استفاده نکنید چرا که ممکنه سر جلسه کنکور تمرکز شما رو کاهش بده
  • اگر دچار سردرد شدید فقط به یه استامینوفن ساده بسنده کنید و البته در صورت نیاز حتما با پزشک مشورت کنید
  • نه روز قبل از کنکور ولی در روز های منتهی به کنکور پیشنهاد میکنیم که در صورت امکان حوزه آزمون رو مورد باز دید قرار بدید این خود یکی از راه های کاهش استرس است
  • دعا خواندن ، نیایش کردن رو هم در برنامه قرار بدید که موجب آرامش ذهنی و دوری از استرس میشه
  • گوش دادن به موسیقی آرام و ترجیحا کلاسیک میتونه به شما در آرام کردن ذهنتون خیلی کمک کنه
  • تمرین تنفس چه در زمان آمادگی برای کنکور و چه در شب و روز قبل از کنکور و چه سر جلسه کنکور میتونه خیلی به شما کنکوریا کمک کنه و شما میتونید با تنفس عمیق به میان قابل توجهی استرس رو کنترل کنید و کاهش بدید
  • از خوردن غذاهای تند و پر ادویه هم در شب قبل از کنکور خود داری کنید چرا که این غذا ها میتونن حاوی محرک هایی باشند
  • از تست زنی هم به منظور یاد آوری و مرور خود داری کنید و به هیچ وجه خودتون رو درگیر تست و سوال نکنید
  • در روز قبل از کنکور حتما نرمش کنید و سعی کنید بدن خود را در یک حالت آرامش قرار دهید و با تنفس عمیق سعی کنید این آرامش را به دست بیاورید
  • از خوردن غذا های کنسروی و فست فود در شب قبل از کنکور و حتی روز قبل از کنکور جدا خود داری کنید
  • اگر دچار استرس هستید یک راه دیگر که میتواند به شما کمک کند میتواند استفاده از دمنوش های آرامش بخش گیاهی باشد، دمنوش هایی مثل گل گاو زبان چای سبز

روز کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟

خب حالا که از روز و شب قبل از کنکور و راه های کنترل و کاهش استرس و روش های به آرامش رسیدن در این روز براتون گفتیم میخوایم برسیم چند نکته در باب روز کنکور

روز کنکور سعی کنید زود از خواب بیدار شوید و در صورت امکان دوش بگیرید و کمی نرمش کنید و بعد به خوردن صبحانه بپردازید صبحانه نه باید خیلی سبک باشد و نه خیلی سنگین

این صبحانه باید حاوی مقادیر متعادلی از قند های مرکب، پروتیین، و همچنین میتواند از غلات و میوه های خشک نیز برای وعده صبحانه استفاده کرد

یک بطری آب که با کمی آبلیمو و شکر یا آب پرتقال مخلوط شده باشد می تواند به دانش آموز سر جلسه کنکور کمک شایان توجهی بکند

قطعا زمانبندی خوبی برای حضور سر جلسه کنکور داشته باشید و حتما دو ساعت پیش از آزمون سر جلسه حضور پیدا کنید ولی این نکته را مورد توجه قرار دهید که در این دو ساعت از بحث درباره کنکور و مرور و یاد آوری جدا خود داری کنید

در آخر نیز باز هم به شما یاد آمری می کنیم که میتوانید پیش از حضور سر جلسه آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها با مطالعه سوالات احتمالی و آشنا شدن با دید و لحن طراح های کنکور سراسری با نکات و زوایایی از کتاب های درسی آشنا شوید که طراحان کنکور به آن نکات و زوایا توجه بیشتری دارند و با یک اطمینان خاطر و همچنین اعتماد به نفس بالا سر جلسه کنکور حضور پیدا کنید و استرس خود را نیز کاهش دهید و کنترل کنید که این خود میتواند باعث موفقیت در کنکور و راه یابی شما به دانشگاه مورد علاقه تان و تحصیل در رشته مورد علاقه شما شود که می تواند باعث و زمینه ساز پیشرفت و موفقیت شما در زندگی شود ولی در عین حال این موضوع را هم در نظر بگیرید که موفقیت در کنکور به تنهایی ضامن موفقیت شما نیست

در اخر برای همه شما کنکوریای عزیز آروزی موفقیت در مسیر زندگی را داریم و امیدواریم بتوانیم کمکی در راستای زمینه سازی موفقیت شما باشیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *